Pompoen op het menu

Je kan er niet meer omheen. De pompoenen zijn in het land. Jammer genoeg groeien er geen pompoenen in mijn tuin. Dan maar naar de supermarkt. Daar vind ik ze in alle kleuren en vormen.


Normaal grijp ik steevast naar de butternut pompoen, ook wel flespompoen genoemd. Maar nu heb ik mijn hart verloren aan de muskaatpompoen. Ruikt zo heerlijk zoet. Bijna meloenachtig.
Je kan er lekkere, fluweelzachte soep van maken, maar ik stoofde de pompoenschijven in de oven met olijfolie en lekkere zuiderse kruiden. En weet je, ze combineren heel goed met schorseneren. Niet in melksaus, maar ook geroosterd, met olijfolie en diezelfde zuiderse kruiden: tijm, oregano, salie, rozemarijn, laurier.
Lekker met pompoengehaktbrood, wat pompoenchips en een lepeltje pompoenpesto. Ja, ik ben helemaal in pompoensfeer.
Mijn favoriete biertje, Zwijntje van brouwerij Van Steenberge, past hier perfect bij.


Benieuwd hoe je dat allemaal klaarmaakt?
Hier komen mijn pompoenrecepten – voor 4 personen.
Getest, geproefd en goed bevonden.

Pompoengehaktbrood (voor 3 kleine vormen of 1 grotere bakvorm)

Wat heb je nodig?
750 gr gemengd en gekruid gehakt kalf/varken
1 kleine ui, fijngesnipperd
150 gr champignons, proper geborsteld, in kleine blokjes
250 gr muskaatpompoen in kleine blokjes
1 teentje look, geperst
30 gr pompoenpitten
101 kruiden: enkele draaien van de pepermolen, zout, Provençaalse kruiden, extra oregano, paprikapoeder, cayennepeper, komijn, 4 fijngesnipperde salieblaadjes, enkele verse tijmblaadjes, geritst
1 ei
50 gr panko

Hoe maak je het?
Meng de fijngesneden groenten en de kruiden onder het gehakt. Voeg de pompoenpitten toe, het ei en de panko. Kneed met je handen alles goed om.


Leg een vel bakpapier in de bakvorm(en) en schep er het gehakt in. Plaats in een voorverwarmde oven van 180 °C gedurende een halfuurtje (of tot een kerntemperatuur van 65°C).



Geroosterde pompoen, schorseneren, worteltjes, champignons

Wat heb je nodig?
1 muskaatpompoen, in schijven van 3mm (ik laat de schil eraan)
4 verse schorseneren, proper gespoeld en geschild, in stukken van 3 cm
Een 10-tal worteltjes met loof, goed geschrobd (ik laat de schil eraan en ook een beetje groen van het wortelloof)
1 bol look, gehalveerd
Eventueel - de overige 100 gr van je champignons
Kruiden: zwarte peper, zout, gedroogde tijm, gedroogde oregano en rozemarijn, enkele blaadjes verse salie en laurier, enkele takjes verse tijm
Lekkere olijfolie.


Hoe maak je het?
Doe alle groenten, behalve de champignons, in een ovenschotel. Besprenkel met olijfolie en verdeel de kruiden erover.
Stoof de groenten gaar in een voorverwarmde oven van 180°C. Schep ze regelmatig om. Voeg de champignons toe als de overige groenten bijna gaar zijn.


Pompoenchips

Wat heb je nodig?
Maak met een dunschiller dunne schijfjes van de pompoen.

Hoe maak je het?
Frituur ze op 140°C tot alle vocht eruit is.

Pompoenpesto

Wat heb je nodig?
450 gr geroosterde pompoen
50 gr pijnboompitten, gebakken in een pan zonder vetstof
25 gr Parmezaanse kaas
25 gr pecorino kaas
1 teentje geroosterde look
Ongeveer 150 ml lekkere olijfolie
Kruiden: peper, zout, tijm, 2 blaadjes salie, Provençaalse kruiden
Enkele druppels balsamicoazijn.

Hoe maak je het?
Mix de geroosterde pompoen met de pijnboompitten, kaas, kruiden en olijfolie tot een smeuïg geheel. Proef en kruid indien nodig bij. Werk af met enkele druppels balsamicoazijn.

Recepten uitgewerkt voor de wedstrijd 'Libelle Lekker Foodblogger 2015'.