Ingelegde komkommertjes. Verrassend lekker.

Ik ben in een zure bui. Niet slecht gezind. Bijlange niet. De zomer komt eraan, de vakantie staat voor de deur. Leuke vooruitzichten. En toch ben ik in een zure bui. En dat komt allemaal door de komkommer.


Laatst was ik op de Zuidmarkt in Brussel. En daar kocht ik een stuk of 20 van die schattige, kleine komkommers.


Terug thuis realiseerde ik me dat ik wat overdreven had. Zoveel komkommers. Wat moest ik daar mee doen? Bewaren voor later. In het zoet-zuur. Het resultaat was zo lekker, dat ik tegenwoordig overal zoet-zure komkommertjes bij eet.
Het is belachelijk simpel te maken en snel klaar. Alleen moet je wat geduld hebben om te proeven. Hoe langer de komkommers kunnen trekken, hoe beter ze immers worden. Nu ja, mijn pot is bijna leeg ondertussen. Ik weet wat te doen in de zomer. Als het écht komkommertijd is.



Wat heb je nodig?
Komkommers, klein of groot – gewassen en in fijne plakjes gesneden met een dunschiller of met de mandoline.
Voor het zoet-zuur mengsel: 200 ml water – 200 ml witte wijnazijn – 200 gr suiker
Specerijen: enkele laurierblaadjes – 1 eetlepel venkelzaadjes – 1 eetlepel mosterdzaadjes – 1 eetlepel korianderzaadjes – zwarte peperkorrels
Een kraaknette, glazen pot.
Geduld.


Hoe maak je het?
Meng water, azijn en suiker voor de zoet-zure mengeling. Zet even op het vuur, zodat de suiker helemaal oplost. Laat wat afkoelen.
Doe de gesneden komkommers in de glazen pot. Doe er de specerijen bij. Vul met het lauwe zoet-zure mengsel. Doe de pot dicht en bewaar hem in de koelkast. Wacht nu zolang je kan. Proef. En proef de volgende dag nog eens. Je zal merken dat de smaken dag na dag veranderen.
Lekker bij een boterham met kaas. Bij een groen blaadje of in een slaatje. Bij gerookte vis. Bij tomaat.


TIP 1
Varieer met de specerijen, met de azijnsoort, met de groenten. Zoveel nieuwe smaken om te ontdekken.


TIP 2
Neem eens een komkommerplant in huis. Eerst geniet je van de mooie, gele bloemen. En dan van de komkommeroogst.